PRAXE STUDENTŮ VYŠŠÍ ODBORNÉ ŠKOLY V PŘEDŠKOLNÍCH ZAŘÍZENÍCH V GB

03.06.2013 - 00:00

Březen 2013

Hlavním cílem projektu byla souvislá třítýdenní pedagogická praxe studentů vyšší odborné školy v předškolních zařízení ve Velké Británii. Studentky druhého a třetího ročníku oboru předškolní pedagogika pracovaly ve státních, soukromých a církevních mateřských školách. Dvě studentky měly možnost pracovat ve škole pro hendikepované děti a mládež. Studentky prokázaly schopnost pracovat v cizojazyčném prostředí a přenést teoretické znalosti do praxe. Byly schopné komunikovat s anglickými učitelkami, dětmi i ostatními lidmi, kteří zajišťovali jejich zázemí. Každý den si podle pokynů svých vedoucích učitelů připravovaly aktivity pro děti, organizovaly a vedly děti. Výsledky své práce hodnotily v závěru každého pracovního dne.

Studentky poznaly první stupeň britského vzdělávacího systému a jeho specifické odlišnosti od našeho českého. Většina z nich se seznámila s integrací dětí různých národností ( byly zde děti českých, polských, německých, indických rodičů, děti ze smíšených manželství) a hendikepovaných dětí. Setkaly se s odlišným sociálním a etnickým spektrem dětí a rodičů. Měly možnost poznat spolupráci předškolních institucí s rodinami dětí.
 
Mobility byly realizovány v březnu 2013 ve městě Plymouth, hrabství Devon. Výstupem projektu je písemná a obrazová dokumentace o uskutečněných činnostech a jejich zhodnocení. Všechny studentky získaly Certifikát o vykonané praxi a Europass Mobility. S průběhem praxe byl seznámen řeVýsledkem projektu byla práce studentů s dětmi v předškolních zařízeních ve Velké Británii. Pro VOŠP a SPgŠ Litomyšl má tato praxe velký význam, protože poskytuje zpětnou vazbu vyučujícím školy, jak své studenty připravují pro praktický život. Ve všech mateřských školách byli zaměstnavatelé s prací studentů spokojeni, oceňovali jejich pečlivou přípravu a obdivovali některé dovednosti, kterých se jim nedostávalo. Příkladem byla hra na hudební nástroj. Naši studenti běžně ovládají hru na dva hudební nástroje, v anglické školce se často nenašel ani jeden učitel s touto dovedností, i když ve třídě bylo piano.
 
 
Praxe v zahraničí doplnila a prohloubila předmět Souvislá pedagogická praxe, který je povinnou součástí studia ve všech ročnících. Velkým přínosem byla skutečnost, že se budoucí učitelky mateřských škol setkaly s alternativním školským systémem, odlišnými metodami práce a jiným způsobem organizace chodu mateřské školy. Všechny studentky se shodly na tom, že pedagogická práce s předškolními dětmi v Británii je méně řízená, dětem je dávána větší možnost volby a na jednoho učitele připadá jen několik dětí (6-8) ve srovnání s ČR. Mnohem méně věcí je nařizováno a zakazováno, děti si musí často samy přijít na to, že některé činnosti by neměly dělat. S tím je spojeno i větší riziko drobných úrazů, ale rodiče i učitelky s tímto postupem souhlasí. S dětmi se jedná velmi pěkně, konflikty se řeší domluvou, případně s pomocí rodičů, kteří mohou být přítomni ve škole a pomáhat učitelce. U hendikepovaných dětí je téměř stále individuální péče. Materiální zázemí je srovnatelné s českými MŠ. Nejlepší vybavení měla Millford School- zařízení pro hendikepované.
 
 
 V některých školách probíhala výuka cizího jazyka(většinou francouzštiny), studentky se seznámily s metodami výuky předškolních dětí.
 
 
Pro přímou činnost s dětmi si studentky připravily množství pracovních listů a námětů, některé si přizpůsobily pro britské děti. K těmto materiálům si musely doplnit specifickou slovní zásobu v angličtině. Díky informačním technologiím si mohly vyměňovat své postřehy a zkušenosti, i když neměly možnost se osobně setkávat každý den vzhledem k poměrně velkým vzdálenostem ve městě.
 

Pobyt v zahraničí měl velký význam pro zlepšení jazykových dovedností studentů a motivaci k dalšímu učení. Studenti poznali i některé britské kulturní a stravovací zvyky a tradice (Den matek, blížící se Velikonoce). Velkou výhodou byla i možnost návštěvy kulturních institucí, které jsou zdarma dostupné veřejnosti - městská knihovna ( knihy, časopisy, noviny, přístup na internet), muzeum (sekce o historii Británie, zámořských objevech, výtvarné expozice).

  Prezentace z praxe (Martina Voláková)