Je něco po 23. hodině a po silnicích ČR se pohybuje mikrobus značky Ford, jež skrývá malou, ale zato optimisticky naladěnou česku delegaci. Tento tým je složen z pěti studentů, dvou paní profesorek a jednoho řidiče.
Naše cesta se ubírá směrem Litomyšl - Praha - Teplice - Cínovec … směrem … Chemnitz a Kassel. V Kasselu jsme měli malou pauzu, při které jsme si prohlédli vrch Karlsberg s obrovskou sochou Herkula. Po této přestávce jsme vyrazili dále směrem přes Dortmund do Essenu, kam jsme dorazili zhruba v 15:30 hod v sobotu 12. 5. 2001. Zde nás očekávali pedagogové a studentky naší partnerské školy - Semináře pro učitele základních škol. Zde se také naše malá výprava rozdělila . Každý z nás byl ubytován u jiné německé studentky a s nimi jsme trávili všechen čas.
Pondělí 14. května
Ráno jsme vyráželi směrem do Nizozemska. V Doetinchemu jsme byli hosty Vysoké školy pedagogické pro učitele základních škol. Zde už začínala pořádná práce - „Seminář o vytváření homepage a moderní formy výuky“. Večerní program byl rozdělen na dva proudy, a to studentský a učitelský. Každá skupina trávila večer odděleně a jistě i odlišně.
Úterý 15. května
Po vydatné snídani nás čekal už celodenní program. Začínali jsme v devět hodin a až do večera asi tak do osmé hodiny jsme se zabývali prací na Internetu. Vytvořili jsme tři skupiny, ve kterých jsme byli jako studenti promícháni tak, aby každá skupina měla zástupce z každé země. Nejprve jsme byli seznámeni se softwarovým a hardwarovým vybavením školy a pak už jsme se vrhli do práce. Každá skupina měla za úkol vypracovat homepage jednoho ze států (NL - D - CZ) a ukázat systém jeho školství. Také se besedovalo o možnosti zlepšení vlivu pedagogů na studenty a žáky.
Středa 16. května
Dnes nás čekal cestovní den. Naše cesta vedla do města Den Haag. Zde jsme navštívili instituci zabývající se programy pro rozvoj základních škol (možnosti využití nejmodernější počítačové technologie) a zúčastnili se tématické exkurze „Technologie a společnost“. Na Vysoké škole pedagogické v Haagu jsme byli seznámeni se vzdělávacími programy, v nichž se počítá s pravidelným využíváním multimédií při výuce na základních školách i při samostatné přípravě. Volnou chvíli jsme strávili procházkou u moře a v místním obchodním centru. Pak následoval výlet do Amsterdamu, který nás zaujal nejen svými pamětihodnostmi.
Čtvrtek 17. května
Dopoledne jsme shrnuli naši spolupráci a všechny skupiny prezentovaly své projekty. Také jsme otevřeli komunikační portál na Internetu. Asi tak ve 13:30 jsme vyjížděli už směrem domů přes Kolín nad Rýnem, kde jsme ještě navštívili gotický dóm a prohlédli si město. A pak už směr Frankfurt nad Mohanem – Rozvadov – Pardubice a Litomyšl, kam jsme dorazili chvíli před polednem dne 18. května 2001.
A co nám tento seminář přinesl? Věřte mi, že hned několik důležitých věcí najednou. Zjištění, že umět jazyk je opravdu velmi důležitá věc a také že lidé jsou všude stejní. Ať už je to Němec nebo Nizozemec, všichni jsme jen lidi. Všude je láska, ale i nepřátelství. Naučili jsme se nové věci týkající se výpočetní techniky a také přístupu k dětem. Mohli jsme porovnávat systémy školství, techniky výuky, zvyky a osobní názory na cokoliv, co nás napadlo. Myslím si, že jsme se všichni vzájemně moc naučili a také se poučili.
Jiří Rejda